8.20.2015

Vietnamenam #1

Hello blog, så er jeg hjemme efter min 7 ugers lange rejse. Det har virkelig været nogle skønner uger og jeg kan mærke at det er rart at være hjemme igen, men dog føler jeg stadig at jeg sagtens kunne bruge nogle dage mere i Vietnam. Jeg opdeler indlæggene så man ikke får en for stor mundfuld af adventure på en gang hehe. Og det med at blogge i Vietnam gik jo ikke helt som forventet, for nettet ville ikke arbejde med mig og dovenskaben tog hurtigt over. Det hele bliver iPhone billeder og mest billeder af hvad jeg har oplevet, så i kan føle Vietnam-landet-stemningen istedet for en masse noob-modellos- eller selfie billeder.

PART I
De første 3½ uge tilbragte jeg i Vietnam med min familie, hos min mormor ude på landet. Vi var to familier fra Danmark som besøgte min mormor og det var første gang at hele familien blev samlet siden min mor tog til Danmark. Det var helt underligt at være tilbage i Nam, og helt underligt at se familien igen. Derudover var det 3 meget lange uger, for det er meget begrænset hvad man kan lave dernede.. Vi snakker om en landsby hvor det hele er meget lokalt og vi havde ikke transportsmidler nok til hele familien kunne komme ud på en gang.
Min mormors baggård med kyllinger

Aftens fællesspisning med familien, jeg er SÅ glad for at vi har borde og stole i Danmark. 

Første uge var også en hede uge, hvor solen plagede os langt hen af dagen og hvor det næsten ikke var til at holde ud. Især nætterne hvor man lå hel svedig, fordi der ikke var aircondition. Men vi kom igennem det, og vi fik besøgt familie og vænnede os hurtigt til dagligdagen som ellers stod på at vågne sent op, spise morgenmad, sidde og stene eller lege med naboens børn, spise frokost, lave en eller anden aktivitet som besøge kusinerne, gå ud og købe ind eller bare noget som foregik uden for min mormors fire vægge, og derefter aftensmad og så sove. En meget simpel dag. Heldigvis havde min mormor fået internet, som jeg ellers lovede mig selv at jeg ikke ville bruge. Men det holdt en dag, for jeg har jo venner og kæreste hjemme i Danmark, som også skal passes, for jeg fik skypet og mailet lidt frem og tilbage.
Dagligdagen med mine søskende og disse to banditter

Eller en tur til frisøren en af dagene

Det var meget ensartet dage, så man kunne godt kede sig lidt for hurtigt. Men mange af dagene blev så brugt på at se serien H2O med min lille kusine, og det var faktisk et godt tidsfordriv men man kunne også hurtigt få ondt i hovedet af at se for længe på iPaden. 
Og ellers var vi rigtig meget i kirke, og kirke kl 4 om morgenen. YES. Vietnamesere i den lille landsby Cam An kan åbenbart godt lide at gå i kirke, for der er næsten altid fyldt op i alle hverdage til morgen messen. Det undrer mig rigtig meget! Og jeg kan slet ikke se det sjove i at sidde og høre på en præst.

Familien ude foran den lokale kirke.

Og så var jeg ude med min far, og besøge min farfar. Meget rørende. 

Så blev der om søndagen holdt en stor fest for min mormor hvor hele familien rigtigt var samlet. Kusiner, mostre, fætre, onkler og andre fremmede langvejs fra, kom for at fejre min mormor. Hun var tilfreds, og det var også en virkelig hyggelig dag med familien. Lidt for hektisk med alle folk der hilste og rendte rundt, og udover den høje støjende musik. Ellers var maden rigtig god og stemningen var i top! 

Familiens kvinder 

Jeg elsker at være i Vietnam, for der betragter de mine 157,5 cm som værende høj! Wehoooo. 

Så tog vi på en stor familie tur til bjergene, Da Lat, som er en rigtig dejlig by for der minder klimaet en smule om Danmark. Ej det var bare første gang i lang tid at vi fik lov til at være i lidt køligere og flotte omgivelser. Det var en meget turistet tur hvor de voksne ville se den ene park/seværdighed til den næste. Jeg fik dog lidt indflydelse og mente at vi skulle prøve Da Lats store marked. Det er sådan man oplever en by, ved at se hvad de lokales hverdag indebærer og ikke alt det kunstige. Det var en hyggelig oplevelse og vi fik smagt lækre ting rundt omkring. En del af at være i udlandet handler også om at turde smage på nye ting, for hvornår skulle man ellers få chancen igen. 

Mig og min lillebror poser ved det beskidte vand

Follow me to the waterfalls w/ sis.


Da Lats Marked

I kan nok forestille at hygiejnen nok ikke helt er i top i Vietnam, og især ikke ude på landet. Jeg fik noget udslæt og allergi overfor badevandet hos min mormor den første uge, og det gik slemt ud over mine arme og ben pga min sarte hud. Foruden mit klamme udslæt havde jeg en masse myggestik, som bare ikke kunne forhindres. Det var så slemt at jeg skulle til lægen og få udskrevet antibiotika, som ikke så særlig troværdigt ud når tabletterne er orange, gule og røde.. Men det hjalp! og det var jeg virkelig glad for, og det betød at resten af tiden hos min mormor skulle jeg bade med vand hentet direkte fra brønden tror jeg vidst. Det måtte bare ikke gå igennem rørene som var bakterie kilden. 


Så vil jeg runde indlægget af inden det bliver for langt. Vi ses til næste indlæg om Vietnam. //M


Ingen kommentarer: